A100671A10 |
Un primer contacte amb les pràctiques restauratives |
2021-2022 |
Taller a centre. Secundària en general |
|
|
|
16/2/2022 - 30/3/2022 (15 hores) de 15:15h a 17:15h |
|
INS Els Tres Turons |
|
ptge. Tres Turons, 1 (Arenys de Mar)  |
|
|
Format |
Presencial |
Organització |
Servei Educatiu Maresme II
|
| |
|
|
| |
Inscripció |
07/01/2022 - 18/01/2022 . Activitat restringida |
|
|
Descripció i Metodologia: |
Demanda a proposta dels docents com a detecció de necessitat del centre.
Formació que aporta un espai de reflexió per a promoure la prevenció de conflictes i la transformació d’aquests en oportunitats per a crear un ambient educatiu positiu. Es treballarà des d’una metodologia participativa basada en l’enfocament sòcio-afectiu que combina una aproximació teòrico-pràctica a les pràctiques restauratives, cercles restauratius i de resolució de conflictes.
Activitat en format presencial segons instruccions 6/2020 amb motiu del coronavirus SARS-CoV-2. Es podrà ajustar en previsió d’un canvi de la situació sanitària i la publicació de noves instruccions.
|
| |
Objectius |
OBJECTIU GENERAL
- Conèixer estratègies de gestió d’aula i transformació de conflictes des de les pràctiques restauratives.
OBJECTIU ESPECÍFICS
-Conèixer la cultura restaurativa en el centre educatiu.
-Obrir un espai per practicar noves habilitats com a tutores/professores.
-Utilitzar els cercles restauratius per crear comunitat i afavorir la convivència de l’aula i del centre.
-Dissenyar modelatges de cercles amb preguntes, estructura de cercle i rutines adaptades al respecte i treball de les emocions.
-Implementar les pràctiques restauratives en la gestió positiva de les relacions i dels conflictes.
- Reconèixer el rol personal, actituds davant del conflicte i la resolució positiva d’un conflicte
-Conèixer les fases, evolució dels conflictes i actituds davant del conflicte.
-Obrir un espai de reflexió entorn els elements que promouen un canvi de mirada en la relació positiva, les diverses formes de comunicació i els efectes d’aquestes en l’esdevenir quotidià.
-Aportar eines pràctiques i recursos de comunicació per a la prevenció de conflictes que afavoreixin la relació positiva, sentiment de pertinença i cohesió de grup.
|
| |
Continguts |
- Els Conflictes com a oportunitats?
- Provenció- Prevenció de conflictes (eines de provenció i gestió emocional)
- Principis restauratius
- Diferències entre l’enfocament punitiu versus l’enfocament restauratiu
- La comunicació no violenta: un nou paradigma.
- Elements bàsics que promouen la relació positiva: el vincle, la mirada i la comunicació positiva
- Valorar la importància de l’ escolta activa i practicar diverses estratègies que es poden utilitzar
- L’ autoempatia / L’Escolta empàtica / L’expressió empàtica
- Els cercles de diàleg: creació d’espais de diàleg per a la prevenció dels conflictes i la creació de vincles segurs i sostenibles.
- Els valors que transmet el cercle.
- Paper de la docent/professora/facilitadora restauratiu/a
- El diàleg restauratiu (declaracions afectives i preguntes restauratives)
- El cercle com a eina per la bona convivència per a la participació dels alumnes, famílies i docents.
- Treball amb cercles reals practicats per cada participant en les aules (preguntes i respostes)
|
| |
Formador/a |
Neus Bartrolí Pascual
|
| |
Avaluació |
- Satisfacció de les persones assistents i de l’equip directiu en relació amb el disseny i el desenvolupament de l’activitat formativa.
- Aprofitament i transferència immediata a la pràctica docent d’aspectes relacionats amb els continguts de l’activitat formativa: avaluació continuada mitjançant els registres d’auto observació que realitzen els alumnes després de determinades pràctiques, observació directa del nivell de participació, activitat de transferència i evidències de les activitats portades a terme a les aules per part del participants i cercles finals per socialitzar els principals aprenentatges del curs.
- Definició de línies de treball a seguir per consolidar l’aplicació de la formació rebuda a la pràctica docent.
|
| |
Requisits de certificació |
Assistència a un mínim del 80% de les sessions de la formació.
Avaluació positiva de les tasques individuals i grupals en relació amb l’aprofitament i la transferència immediata.
|
| |
Persones destinatàries |
Claustre INS Els tres Turons d'Arenys de Mar.
|
| |
E-mail |
crp-pineda@xtec.cat
|
| |
|
|
Calendari |
Sessió 1 |
dimecres |
16/02/2022 |
1515 |
1715 |
Sessió 2 |
dimecres |
23/02/2022 |
1515 |
1715 |
Sessió 3 |
dimecres |
09/03/2022 |
1515 |
1715 |
Sessió 4 |
dimecres |
16/03/2022 |
1515 |
1715 |
Sessió 5 |
dimecres |
23/03/2022 |
1515 |
1715 |
Sessió 6 |
dimecres |
30/03/2022 |
1515 |
1715 |
|
| |